Jak se dostal Jan Svěrák k režii Obecné školy?

Nechybělo mnoho a oceňovaný scénář Zdeňka Svěráka by nikdy nebyl zfilmován. Nakonec se však k projektu dostal jeho syn Jan. Jak na záchranu tehdejší situace vzpomíná?
Jan Tříska ve filmu Obecná škola.
Jan Tříska ve filmu Obecná škola.
Lucernafilm - Alfa

Už to vypadalo, že scénář Zdeňka Svěráka skončí v šuplíku. Režisér Vít Olmer, který ho měl původně točit, dal přednost Tankovému praporu a z projektu vycouval. A tak se k práci dostal Svěrákův syn Jan. O protekci prý ale nešlo.

Nečekaná volba

„Po sametové revoluci zůstal scénář Obecné školy bez režiséra a dramaturg Filmového studia Barrandov navrhl tátovi: ‚Co kdyby to režíroval tvůj kluk?‘ Myslel mě, čtyřiadvacetiletého cucáka, který měl za sebou pár studentských filmů a jeden zahraniční úspěch. Že se táta nebál mi to svěřit, tomu dodnes nerozumím, protože nemohl tušit, co z toho vzejde,“ zavzpomínal Jan Svěrák, tehdy začátečník, který, jak sám přiznal, o hraném filmu nevěděl skoro nic.

Obecná škola - upoutávka
Obecná škola - upoutávka

„Tak jsem si nedovoloval. Kromě toho ten scénář byl opravdu krásný a ani dnes bych v něm nic nechtěl měnit. Jediný zásah tehdy vzešel od dramaturga Václava Šaška. Navrhoval, že by tatínek měl nějak konfrontovat Igora Hnízda a prokázat svoje hrdinství. Tak vznikla scéna s panzerfaustem, která původně ve scénáři nebyla,“ prozradil režisér. 

Obecná i osobní škola

Obecná škola byla pro jeho otce velmi osobní zpovědí. „Natáčeli jsme na pražském Bohdalci v domě, kde skutečně tatínek jako malý bydlel, přinesli jsme do něj i některé opravdové rekvizity. Třeba babiččiny hodiny a obraz Žně, který podle pohlednice namaloval můj děda, elektrikář a malíř amatér. Dokonce i dřevěné pavilony, do kterých táta chodil do školy, tam tehdy stály. I hospoda, kam jsem chodil tátovi pro řezané pivo,“ přiblížil Jan Svěrák.

reklama