Teroristka Iva Janžurová se nebojí vzít spravedlnost do svých rukou

Důchodkyně s brokovnicí – dokážete si to představit? Iva Janžurová se kvůli této roli naučila střílet a přesvědčí vás, že taková představa není zdaleka tak absurdní, jak by se mohlo zdát...
Iva Janžurová a Tatiana Dyková ve filmu Teroristka.
Iva Janžurová a Tatiana Dyková ve filmu Teroristka.
CinemArt

reklama

Minulý rok se v kinech objevila hořká komedie s kontroverzním názvem, která do kin přitáhla více než čtvrt milionu diváků. Hlavním lákadlem byla samozřejmě jedna z našich nejslavnějších hereček Iva Janžurová, zároveň však diváky přitahovalo i společensky angažované téma. Drsnou komedii si nyní můžete online přehrát i u nás. A proč by vás opravdu měla zajímat?

Naposledy se legendární Iva Janžurová objevila na stříbrném plátně v roce 2016 ve veleúspěšné vztahové komedii Teorie tygra. Od té doby jsme ji mohli vídat spíše na televizních obrazovkách, především v seriálu Ohnivý kuře, který si nyní celý můžete zdarma přehrát online. Minulý rok se však k filmu s velkou slávou vrátila a hned z toho byla nominace na Českého lva – hereččina první od roku 2002, kdy ji za roli maminky ve Výletu Alice Nellis dokonce proměnila. Pro úlohy roztržitých, tragikomických důchodkyň má Janžurová vlohy, jak stále dokazuje na divadelních prknech, a loňská hořká komedie tyto kvality jasně potvrzuje.

Zmíněná role v Teorii tygra přitom v souvislosti s aktuální Teroristkou není náhodná. Režisérem i scenáristou obou filmů je totiž Radek Bajgar, zkušený novinář a televizní producent. Jak sám v několika rozhovorech prozradil, postupem času v něm narostla touha stát u nových projektů nejen v roli producenta, nýbrž i jejich přímého tvůrce. V Teorii tygra se vyjádřil k dlouholetým vztahům a mužsko-ženské dynamice; v Teroristce se nebojí jít ještě dál a prostřednictvím jakési westernové pohádky se snaží uchopit nezanedbatelnou roztrpčenost ve společnosti.

Teroristka (FullHD Trailer)
Teroristka (FullHD Trailer)

Bajgar totiž v souvislosti s tímto filmem vzpomínal na nespokojenost občanů v jeho domovské obci. Tamější zastupitelstvo se dlouho nemělo k řešení řady problémů a místním docházela trpělivost. Kde je ona hranice, kdy má lid právo (nebo možná přímo povinnost) vzít spravedlnost do svých rukou a zjednat pořádek? Podobné úvahy se čas od času objevují v celé společnosti a zdaleka ne pouze v našem státě; lidé se bouří a společenské struktury se otřásají v základech.

Podobně revoluční smýšlení vidíme na postavě důchodkyně Marie, postarší učitelky, která dobře cítí, že se v její chatové osadě dějí nepravosti. Korupce bují, důležité problémy se neřeší a hlavní slovo mají developeři pochybné pověsti i nekalých záměrů. Jak název napovídá, rozhodne se vyhrocenou situaci řešit skutečně radikálně – a na návštěvu arogantního podnikatele si s sebou vezme brokovnici. Spousta diváků jí bude jistě fandit, Bajgar se však dušoval, že rozhodně nechtěl podněcovat k násilnostem; inu, jak seniorčina nebezpečná mise skončí, se můžete podívat sami.

Ochota hrdinky na řešení problémů pomocí střelné zbraně dává vzpomenout na Staříky, které si u nás můžete přehrát také – styl i výsledné poselství obou filmů je však bezesporu rozdílné. Podobnost však nelze upřít myšlence, že někteří členové společnosti ještě nechtějí patřit do starého železa. Starší spoluobčané sice leckdy nejsou slyšet tak jako ukřičené mládí, avšak svůj hlas mají; a když se ho nedaří vyjádřit jinak, neváhají se uchýlit k extrémním činům. V duchu americké tradice tak dávají vzpomenout na čtyři krabice svobody a nutí nás k zamyšlení, kde jsou hranice osobní morálky a společenské angažovanosti…

Text: MS

reklama

reklama