Vlastníci jsou nejlepší česká komedie posledních let

Komedie Jiřího Havelky se dočkala několika Českých lvů i dalších cen. Hlavně však dokáže pobavit i nabídnout zamyšlení, což z ní činí jedno z nejvýraznějších tuzemských děl posledních let. Český film Vlastníci si nyní můžete i přehrát online.
Tereza Ramba a Vojtěch Kotek se snaží ukočírovat schůzi Vlastníků.
CinemArt

Komedie pro ty, co to nezažili. Drama pro ty, kdo tím žijí. Tak se prezentuje komedie ze skutečně neokoukaného prostředí – téměř celá se odehrává v jedné místnosti, do níž je divák pozván jako mlčenlivý svědek domovní schůzky. I když – s tou mlčenlivostí to není tak úplně pravda, budete se smát mnohem víc, než jste u současných českých komedií zvyklí!

Nejen svěží režijní debut, ale i jeden z nejzajímavějších českých filmů loňského roku – to a mnohem víc jsou Vlastníci, které si nyní můžete přehrát online. Tereza Ramba, kterou si nejspíš ještě pamatujete jako Voříškovou, získala ocenění za nejlepší herečku jak na předávání Českých lvů, tak i během Cen české filmové kritiky. Obdobně byl při obou příležitostech oceněn i Jiří Havelka za scénář, který si následně sám zrežíroval. Přestože s filmovou režií zkušenosti neměl, mohl se spolehnout na sílu své divadelní předlohy, pomocí které společně se souborem VOSTO5 dobýval v posledních letech pomyslná prkna, jež znamenají svět.

Námět přitom vychází z toho, co spousta z nás zná až bolestně dobře – schůze vlastníků nemovitostí. Je až k nevíře, o jak vyhrocené situace se často jedná, avšak při hlubším zamyšlení dávají všechny ty hádky o vodoměrech, půdních prostorách a hlasitosti sousedů smysl; potřeba bezpečí a vlastního útočiště patří mezi základní stavební kameny, co považujeme za klidný a spokojený život. A za to přece občas nějaká ta výměna názorů stojí, že! Odkopání vlastního charakteru je pak nezbytným a vedlejším důsledkem takového počínání, ale co naplat – hlavně že ti protivové odnaproti nedostanou to, co chtějí…

Kryštof Hádek a Stanislav Majer jako bratrské podnikatelské duo, které Vlastníkům nastaví zrcadlo.
Autor: CinemArt Kryštof Hádek a Stanislav Majer jako bratrské podnikatelské duo, které Vlastníkům nastaví zrcadlo.

Každá dobrá komedie stojí na hercích, a i tento ansámbl rozhodně stojí za to. Můžeme vidět pedantskou Kláru Melíškovou (mimochodem oceněnou Českým lvem za vedlejší roli), uťáplého Vojtěcha Kotka (který si tak střihnul diametrálně odlišnou roli než v chystaném seriálu Einstein), zarputilého Jiřího Lábuse, dryáčnickou Dagmar Havlovou, veksláckého Ondřeje Malého či natvrdlého Davida Novotného – ti všichni trefně karikují různé sorty současné české společnosti. I zde se divadelní jádro snímku jasně projevuje a postavy balancují na hraně mezi uvěřitelnou životností a společensky uvědomělým figurkařením; Jiří Havelka jasně věděl, co chce sdělit, a díky šikovnému hereckému osazenstvu se mu to jednoznačně daří.

Korunu zřejmému poselství nasazuje bratrské duo ve složení Stanislav Majer – Kryštof Hádek. Jejich ztvárnění podnikatelů s lidskou tváří dává jasně na srozuměnou, že tahle komedie není jen o povedených hláškách a situačním humoru, nýbrž vydařeně navazuje na bohatou tuzemskou tradici nahořklých komedií, jež se s švejkovskou blahosklonností nezdráhá kritizovat samozvané elity, stejně jako si dokáže povzdechnout nad trudnou každodenností.

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Vlastníci (FullHD Trailer)

Chytře vystavěné dialogy a propracované interakce mezi postavami mohou dát vzpomenout na konverzační klasiku Dvanáct rozhněvaných mužů, minulost prošpikovaná vztahovými křivdami zase připomene nedávnou Chatu na prodej, v lecčems podobně vydařený tuzemský počin, který si rovněž můžete přehrát online. Vlastníkům se však daří kombinovat jízlivou satiru se společenským přesahem a nahláškovanou zábavou, což z nich v kontextu současného českého filmu činí výjimečný počin, který byste rozhodně neměli minout.

Text: MS