19. března 2020 14:06

Vlastníci jsou nejlepší česká komedie posledních let

Komedie Jiřího Havelky se dočkala několika Českých lvů i dalších cen. Hlavně však dokáže pobavit i nabídnout zamyšlení, což z ní činí jedno z nejvýraznějších tuzemských děl posledních let. Český film Vlastníci si nyní můžete i přehrát online.

Komedie pro ty, co to nezažili. Drama pro ty, kdo tím žijí. Tak se prezentuje komedie ze skutečně neokoukaného prostředí – téměř celá se odehrává v jedné místnosti, do níž je divák pozván jako mlčenlivý svědek domovní schůzky. I když – s tou mlčenlivostí to není tak úplně pravda, budete se smát mnohem víc, než jste u současných českých komedií zvyklí!

Nejen svěží režijní debut, ale i jeden z nejzajímavějších českých filmů loňského roku – to a mnohem víc jsou Vlastníci, které si nyní můžete přehrát online. Tereza Ramba, kterou si nejspíš ještě pamatujete jako Voříškovou, získala ocenění za nejlepší herečku jak na předávání Českých lvů, tak i během Cen české filmové kritiky. Obdobně byl při obou příležitostech oceněn i Jiří Havelka za scénář, který si následně sám zrežíroval. Přestože s filmovou režií zkušenosti neměl, mohl se spolehnout na sílu své divadelní předlohy, pomocí které společně se souborem VOSTO5 dobýval v posledních letech pomyslná prkna, jež znamenají svět.

Námět přitom vychází z toho, co spousta z nás zná až bolestně dobře – schůze vlastníků nemovitostí. Je až k nevíře, o jak vyhrocené situace se často jedná, avšak při hlubším zamyšlení dávají všechny ty hádky o vodoměrech, půdních prostorách a hlasitosti sousedů smysl; potřeba bezpečí a vlastního útočiště patří mezi základní stavební kameny, co považujeme za klidný a spokojený život. A za to přece občas nějaká ta výměna názorů stojí, že! Odkopání vlastního charakteru je pak nezbytným a vedlejším důsledkem takového počínání, ale co naplat – hlavně že ti protivové odnaproti nedostanou to, co chtějí…

Každá dobrá komedie stojí na hercích, a i tento ansámbl rozhodně stojí za to. Můžeme vidět pedantskou Kláru Melíškovou (mimochodem oceněnou Českým lvem za vedlejší roli), uťáplého Vojtěcha Kotka (který si tak střihnul diametrálně odlišnou roli než v chystaném seriálu Einstein), zarputilého Jiřího Lábuse, dryáčnickou Dagmar Havlovou, veksláckého Ondřeje Malého či natvrdlého Davida Novotného – ti všichni trefně karikují různé sorty současné české společnosti. I zde se divadelní jádro snímku jasně projevuje a postavy balancují na hraně mezi uvěřitelnou životností a společensky uvědomělým figurkařením; Jiří Havelka jasně věděl, co chce sdělit, a díky šikovnému hereckému osazenstvu se mu to jednoznačně daří.

Korunu zřejmému poselství nasazuje bratrské duo ve složení Stanislav Majer – Kryštof Hádek. Jejich ztvárnění podnikatelů s lidskou tváří dává jasně na srozuměnou, že tahle komedie není jen o povedených hláškách a situačním humoru, nýbrž vydařeně navazuje na bohatou tuzemskou tradici nahořklých komedií, jež se s švejkovskou blahosklonností nezdráhá kritizovat samozvané elity, stejně jako si dokáže povzdechnout nad trudnou každodenností.

Chytře vystavěné dialogy a propracované interakce mezi postavami mohou dát vzpomenout na konverzační klasiku Dvanáct rozhněvaných mužů, minulost prošpikovaná vztahovými křivdami zase připomene nedávnou Chatu na prodej, v lecčems podobně vydařený tuzemský počin, který si rovněž můžete přehrát online. Vlastníkům se však daří kombinovat jízlivou satiru se společenským přesahem a nahláškovanou zábavou, což z nich v kontextu současného českého filmu činí výjimečný počin, který byste rozhodně neměli minout.

Text: MS