Na samotě u lesa: Josef Kemr a Jan Tříska byli nežádoucí. Proč?

Česká komediální klasika Na samotě u lesa vznikala za hodně náročných podmínek, během nichž si museli tvůrci vydupat hned několik herců. Jak slavné dílo vznikalo?
Jan Tříska a Zdeněk Svěrák Na samotě u lesa.
Jan Tříska a Zdeněk Svěrák Na samotě u lesa.
Bontonfilm

Ve čtvrtek od 20.00 na Prima MAX uvidíte jednu z nejklasičtějších českých komedií. Scénář k ní napsal osvědčený tandem Zdeněk Svěrák s Ladislavem Smoljakem, kteří se nechali inspirovat vlastními zážitky a zkušenostmi. „V té době bylo chalupaření a chataření mezi lidmi velmi oblíbené. A i my dva jsme se poohlíželi po nějakém společném stavení na venkově. Našli jsme ho poblíž Ledče nad Sázavou. Háček byl ale v tom, že ji obýval jistý starší pán, který nám roky sliboval, že nám chalupu prodá a na jaře už nezaseje. Nikdy k tomu ale nedošlo,“ zavzpomínal během svého života Smoljak.

Na samotě u lesa - upoutávka
Na samotě u lesa - upoutávka

Náročný výběr

Když si jejich dílo na papíře přečetl Jiří Menzel, který měl film režírovat, byl nadšený. „Krásně se to četlo. Měl jsem jen strach, abych to klukům nezkazil. Nebyl jsem už neotrkaný cucák, co nemá tušení, jak snadno se dá natočit nepovedený film,“ popsal Menzel, který měl za sebou už Oscara za Ostře sledované vlaky a v branži byl skutečnou elitou. 

Problémy však nastaly při obsazování stěžejních hereckých rolí. Neprůchodný byl například Josef Kemr. „Na Barrandově fungovalo oddělení, které vedl herec třetí kategorie, jakýsi Cmíral. A ten škrtal podle své vůle s odůvodněním, že nejsou dost dobří. Pan Kemr komunistům vadil proto, že byl hluboce věřící. Nakonec jsem si ho ale prosadil. Oznámil jsem, že žádný jiný herec neumí tak dobře zacházet s kosou, jako on,“ přiblížil režisér.

Podobné to bylo i s Janem Třískou, který měl v té době zákaz točit. „Když už jsme vám povolili křesťana Kemra, netrvejte na Třískovi, znělo striktně z Barrandova. Ale Jiří Menzel to dokázal. Natáčení schválně natahoval, zdržoval a prostě na něm trval, až jim nezbývalo nic jiného než ho odsouhlasit,“ uvedl Zdeněk Svěrák. 

Natáčení ani smrt nezastaví

Představitelka maminky Lavičkové, herečka Daniela Kolářová byla během natáčení na roztrhání. Souběžně s tímto filmem totiž točila ještě komedii Léto s kovbojem. Jak sama přiznala, někdy to byla válka produkcí. „Bylo to docela napínavé, než se spolu dokázaly domluvit. Výsledek byl, že v červenci začneme točit Léto s kovbojem a v srpnu Na samotě u lesa. S producenty druhého filmu jsem se domluvila, že mého syna, kterému tehdy bylo něco přes rok, budu mít u sebe a to také bylo dodrženo,“ svěřila se herečka. 

Během natáčení došlo k velmi smutné události. Režisérovi Menzelovi zemřel tatínek. „Na jaře ho stihla mozková mrtvice, několik měsíců se trápil a smrt pro něj byla vysvobození. Ráno jsem byl na cestě ke Komárkově chalupě, když má sestra o tom telefonicky informovala štáb. Přijel jsem k chalupě, kde mi to řekli. Všichni byli smutní, děti dokonce plakaly. Ale filmovat jsme museli. Zvláštní náhodou jsme právě ten den točili scénu, kdy se děda Komárek v černých šatech vypravuje na pohřeb a komentuje neodkladnost lidské smrti,“ napsal ve své vzpomínkové knize Rozmarná léta Jiří Menzel. 

Skvělý výsledek

Přes všechny komplikace se podařilo natočit komedii, která baví už několik generací a stala se nesmrtelnou. Úspěch zaznamenala okamžitě. Putovala na festivaly, vyprodávala kina. Korunu všemu ale tehdy nasadil komentář vrchního dramaturga z Barrandova Ludvíka Tomana. „Film je pěkný, kazí ho však neprofesionální a ochotnické hraní Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka,“ vzkázal po schvalovací projekci. Diváci však dodnes mají zcela jiný názor.

Komedii Na samotě u lesa uvidíte ve čtvrtek od 20.00 na Prima MAX.

reklama