Čelisti: Jak žralok Stevena Spielberga proměnil Hollywood a pomohl Hvězdným válkám?

Nezapomenutelná bitva se žralokem ve filmu Čelisti se zapsala do dějin, avšak ne pouze v pozitivním duchu. Tento první blockbuster nakopl kariéru Stevena Spielberga a ukázal, jak se nově dají natáčet filmy.
Čelisti byly přelomovým blockbusterem.
Čelisti byly přelomovým blockbusterem.
Universal pictures

Slavné drama Čelisti slaví 45. výročí, a tak bychom si měli tento průlomový film pro Stevena Spielberga a milník v dějinách kinematografie obecně připomenout. Jednalo se totiž o první letní blockbuster – tedy filmový hit charakterizovaný především vzrušující podívanou. Finanční úspěch čelistí stál za proměnou producentského smýšlení, kdy se z blockbusterů v následujících letech staly nejočekávanější snímky roku a studia si od jejich úspěchu hodně slibovala. Ale pojďme pěkně popořádku.

Zrod blockbusteru

Producenti Richard D. Zanuck a David Brown získali práva ke zfilmování románu Čelisti a původně uvažovali o zkušeném režisérovi Johnu Sturgesovi (Sedm statečných, Velký útěk). Námět zaujal mladého a talentovaného Stevena Spielberga, který měl za sebou televizní Duel a celovečerní prvotinu Sugarlandský expres; na ní spolupracoval právě se Zanuckem a Brownem, a nakonec je přesvědčil, aby se zfilmování Čelistí ujal právě on.

Zákulisních historek o vzniku Čelistí koluje celá řada. Autor literární předlohy Peter Benchley napsal první verzi scénáře, avšak ta se Spielbergovi moc nelíbila, a tak ji nechal přepsal svým kamarádem Carlem Gottliebem. Do hlavních rolí se nakonec podařilo obsadit vycházející hvězdy Roye Scheidera a Richarda Dreyfusse, které doplnil zkušený Robert Shaw. Společně tak dali tvář ikonickému triu námořníků, kteří se vypraví do boje s tajemným a nebezpečným monstrem.

Tento boj dává vzpomenout na slavného Moby Dicka, zároveň však hororově staromilským způsobem nasnímání podvodních scén vzdává hold slavným hororům z 50. let. Když si k těmto napínavým motivům přidáte trochu chlapáckého přátelství mezi ústředními hrdiny, je pochopitelné, že si zde na své přijde téměř každý. Bohaté akademické interpretace se navíc zaměřovaly na symboliku, která na poměry zábavného thrilleru nebyla vůbec banální. Až se budete na film dívat, schválně se také zkuste zamyslet, jaké společenské pilíře každý ze tří hrdinů zastupuje a jak k jimi zastávaným hodnotám soudobé Spojené státy pravděpodobně přistupovaly. Ano, najít se tam dá opravdu leccos.

Čelisti, Hvězdné války a ti ostatní

Výsledek byl díky soustředěné Spielbergově režii i drásavému soundtracku později legendárního Johna Williamse zážitkem, který leckteří diváci neustáli. Promítání provázely historky o omdlévajících a zmatených divácích, kteří i během vědeckých měření vykazovali u tohoto filmu nečekaně zvýšenou míru stresu. Zřejmě i proto se jednalo o zážitek, za který leckdo rád zaplatil i opakovaně. Čelisti se i díky rozsáhlé marketingové kampani rychle staly diváckým hitem a nejvýdělečnějším filmem všech dob.

Rekord byl překonán o dva roky později s příchodem prvních Hvězdných válek. Těm však Čelisti vyšlapaly cestičku, jelikož diváky i producenty připravily na přicházející éru blockbusterů. To zahrnovalo využití letních distribučních termínů, jež byly do té doby spíše opomíjené – nejkvalitnější filmy se do té doby obvykle objevovaly v zimě. Jádrem blockbusterů byl také snadno pochopitelný příběhový rámec, ideálně s postavami či obrazy, jež se dají divákům prodat prostřednictvím vizuálně výrazných marketingových kampaní. Ostatně představte si, co je nejpopulárnější na zmíněných Hvězdných válkách, a hned máte blockbuster pěkně definovaný.

Čelisti a jejich důsledky pro filmovou historii si však vysloužily i kritiku. Především se jednalo o útoky z řad fanoušků uměleckých filmů, podle nichž honba za blockbustery odsunula náročnější autorská díla na periferii zájmu. Klasická díla takzvaného Nového Hollywoodu jako Bonnie a Clyde, Absolvent, Divoká banda nebo Bezstarostná jízda dokázala být úspěšná jak kasovně, tak i kriticky – podařilo se jim zaujmout běžné diváky i náročné milovníky kinematografie. Jakmile však ziskuchtivá studia viděla, že mohou dosahovat větších tržeb bez umělecky náročných produkcí, ocitla se snaha o vytvoření výdělečných, a přitom nenáročných blockbusterů v centru zájmu. Nutno však podotknout, že film byl vždy byznys až na prvním místě, a tak úspěch Čelistí především posunul filmový průmysl k popkulturní zábavě, ale mamonářské tužby producentů nikterak dramaticky nezměnil.

reklama